среда, 9. децембар 2009.

" Tabloidiotizacija "


Sve je počelo sa Yellow kid-om a danas smo svjedoci čitave imperije..i ko je mogao da nasluti da će jedan dječak,koji je u novinama progovarao o nipodopštinama svoga vremena pokrenuti čitavu jednu lavinu,industriju "pakovanja " informacija.
Informacije sa kojima se danas susrijećemo u takozvanoj " žutoj štampi " često su iskarikirani prikazi ličnosti iz javnog života, gomila obmana i nesitina o njihovom životu.

Ono što je pismo značilo za najranije civilizacije, to su mass-mediji iliti masovna kultura za današnjeg čovjeka koji obitava u globalizirajućem,modernom svijetu.
Šta je to što se može nazvati masovnom kulturom?

Masovna kultura označava svaki domen čovjekovog djelanja, kompleks normi i ponašanja najšire primjene.Masovna kultura razara ono suštinsko i jedinstveno u pojedincu,nagriza korijene tradicionalnosti, homogenizuje ukuse ljudi i podstiče konformizam i pasivnost. Masovna kultura je tako antipod umjetničkoj kulturi, negacija pravih vrijednosti, sputava maštu, guši je. I da,svi se mi,manje ili više slažemo sa negativnim stranama masovne kulture, svjesni smo ih, prihvatamo ih, ali širom zatvorenih očiju!
" Žuta štampa" odnosno tabloidi dio su naše svakodnevice. I koliko god se osporavale, kritikovale, bile na losem glasu,one i dalje postaju i opstaju. I više se ne postavlja pitanje ko ih kupuje ili čita, već ko to otvoreno priznaje. Gotovo da ne postoji osoba koja uz kafu ne voli da baci pogled na "pisanu partiju ogovaranja".To je u ljudskoj prirodi i čini se, nasušna je čovjekova potreba da zaviri u nečiji svijet,nečiju intimu.
Zgodno bi bilo postaviti pitanje šta tabloidi nude-da li pravu informaciju ili manipulaciju,vijest ili senzaciju!? Na osnovu sadržaja smještenog na stranicama a naročito sudeći prema naslovnoj, više nego očigledno se " čita " manipulacija! Otvarajući list sa " bum-naslovima " zatiče nas gomila komentara-neumjesnih,prostih,vulgarnih..
No, ono što je zanimljivo,ne samo kada smo mi u pitanju nego i konzumenti ove vrste štampanih medija širom svijeta jeste sklonost ka prihvatanju nametnutih vrijednosti,odsutnost, pasivnost,podvodljivost.Na tom lancu " antiukusa " kao jedinog pravog ukusa, nijesu nanizane samo tabloidne perle,ima ih i turbo-folkerskih i književnih i filmskih..ima ih nebrojeno a sve su vezane neraskidivim vrpcama koje učvršćuje moć njenih konzumenata.

2 коментара:

  1. Trziste je preplavljeno novinama " lakog " sadrzaja. Kod nas prednjace " Skandal " i " Svet" u kojima se stosta moze procitati o poznatima sa domace,uglavnom estradne scene..
    Ne citam i porucujem "NE CITAJTE"!
    :D

    ОдговориИзбриши
  2. Tako je,bravo!Ma kakav " Svet" i " Skandal"!LJudi moji pa koliko je knjiga,enciklopedija,casopisa oko nas..pocnite da ih konzumirate,hranite se kvalitetnijim sadrzajima,okanite se tabloida!!

    ОдговориИзбриши