среда, 2. децембар 2009.

*Fenomen rijaliti šou programa*


Rijaliti šou ili kako Amerikanci kažu "realna televizija" , svoje korijene vuče iz koncepta " skrivene kamere " nastale poslije Drugog svjetskog rata.Preteča ove forme bio je radijski " skriveni mikrofon" koji je vrlo brzo stekao popularnost u SAD. Rijaliti šou u obliku kakav je blizak današnjem gledaocu razvijen je najprije u zapadnim zemljama odakle se vrlo brzo odomaćio širom svijeta.
Rijaliti šou je samo naizgled šou bez scenarija. Rijaliti je sve,samo ne to,jer,ideja postoji,postoji koncept.Pitanje je samo koliko taj scenario učesnicima ostavlja prostora odnosno u kojoj su mjeri slobodni da odglume sami sebe.Oni su u kući,na farmi, na pustom ostrvu kao u gladijatorskoj areni.Iz identiteta svakog od njih nastoje se izvući najekstremnije komponente kako bi bili zanimljivi i kako bi ostali u igri.

Scenario rijalitija insistira na senzacionalizmu i u toj namjeri ne bira sredstva. Učesnici se dovode u situacije koje se graniče sa humanošću.

Otkako je kod nas prije par godina premijerno prikazana ova "nova" televizijska forma, publika se u potpunosti saživjela sa plasiranim sadržajima najednom shvativši da je to ono što im je falilo,što su čekali svih ovih godina.
Daljinski upravljač se ne ispušta iz ruku,svi sa nestrplj
enjem iščekuju nove epizode "Farme" ili" Velikog brata"-po četrdesetak minuta( nekad manje ili više) "ružičaste zabave" na ružičastoj televiziji.
"Ružičasti" gledaoci, "ružičastog " uma,gledaju svijet
kroz ružičaste naočari,isto tako projektujući sebe u ono što vide,svojataju taj naizgled svakidašnji,običan,život kao i svaki drugi,praćen svadjama,smijehom,igrom,zabavom,radom ili neradom,simpatijama, antipatijama...
No,da li je ono što vidimo zaista u domenu realnog!?Ne čini li vam se da koncept, konkretno " Velikog brata" ima mnogo ozbiljnjiji i kompleksniji(nimalo naivan) cilj od pružanja razonode publici!?Nijesu li ukućani,farmeri- podanici,robovi,nije li Veliki brat- gospodar, diktator, lider.Oni igraju prema njegovim pravilima.
Ova igra gospodara i sluga seže iz domena političk
og, gdje su vladari,državnici,oni koji imaju glavnu riječ.Gradjani,masa su samo "pioni" čija riječ ne dopire do vrha,već se uvijek vraća kao eho odbijen o stijenu.
Ovakva društvena podjela i raspodjela moći projektovana je i na gorenavedene rijaliti šou-programe,čime se vrlo diskretno šalje poruka da svijet još uvijek nije u potpunosti pročišćen od ideologija koje su u prošlosti razdirale i uništavale pojedince kao pripadnike različitih društvenih skupina.

Kako okarakterisati društvo koje uz pomoć sofisticirane tehnologije prodaje čovjekovu dušu,modernog čovjeka željnog novca i slave bez truda,lijenog modernog čovjeka,lijene medijske radnike,lijene televizije koje nude pećinskog čovjeka modernog doba.
Cilj je jasan - sinhronizovati masu radi lakše kontrole.
Film " Zeitgeist" djeluje vrlo otrježnjujuće na fenomen tzv. " tabloidiotizacije ".
Pogledajte ga!






1 коментар: